מידע ליולדת // מאמרים

מאמרים //

זירוז לידה טבעי

קבלי את 10 הדרכים שיכולות לזרז לידה (ללא התערבות רפואית)

  1. יצירת “סביבה אוקסיטוצינית” במרחב שלך.
  2. תרגילים בשיטת “אמית לידה” המחקים את הצירים וגורמים לזירוז הלידה (רק במצבים שמצדיקים באמת לכפות על הגוף להתחיל ללדת)
  3. פעילות גופנית מתונה וממושכת.
  4. עיסוי פטמות, המעודד את ייצור האוקסיטוצין. (לפחות שלוש דקות ברצף בכל צד)
  5. קיום יחסי מין מספקים. שילוב נפלא של אורגזמה שמשחררת אוקסיטוצין וזרע גברי שמכיל פרוסטגלנדינים שגורמים להתכווצויות.
  6. מקלחת חמה. 
  7. רגיעה, הרפיה ושחרור המח מהמטלות הרובצות עליו. מדיטציה. ופינוי מקום בלב להתחיל ללדת.
  8. רפואה משלימה. הומאופתיה וצימחי מרפא, שיאצו ,רפלקסולוגיה, דיקור,  רייקי.
  9. פעילות מעיים. עידוד התכווצויות מעיים ועשיית צרכים לזירוז התכווצות הרחם.
  10. לדבר עם התינוק לפעמים גם הוא צריך זירוז קטן.

הכל מתחיל באוקסיטוצין

אוקסיטוצין הוא הורמון האחראי לצירים שגורמים גם להתכווצויות הרחם וגם להתרחבות מפריקים באגן ולתחילת הלידה. הבעיה היא שהוא הורמון “מפונק”  המשתחרר בעיקר מצבים אינטימיים של נחת, שלוה, ביטחון ורגיעה כמו גם במצבים של האזנה למוסיקה מרגיעה בחדר מוחשך מעט בטמפרטורה נעימה.

1. יצירת “סביבה אוקסיטוצינית” במרחב שלך.

המשימה שלנו היא להעלות באופן טבעי את רמת האוקסיטוצין בגוף. לשם כך, נסייע למח שלנו לדמות את כל הסביבה העוטפת והמרגיעה הזו. אני ממליצה להשתמש בטכניקת “יצירת סביבה אוקסיטוצינית”, שנלמדת כחלק משיטת ‘אמית לידה’. הרעיון הכללי הוא לבנות לעצמך במח סביבה שמכילה שילוב של חוויות חושיות, כך שתהווה לך את המרחב המושלם לשהות בו בין הצירים (במקום להיות רק במצב תודעתי של סבל).

המשימה שלנו היא להעלות באופן טבעי את רמת האוקסיטוצין בגוף. לשם כך, נסייע למח שלנו לדמות את כל הסביבה העוטפת והמרגיעה הזו

כדי להעלות את האוקסיטוצין, היולדת ממלאה שאלון מפורט שלוקח אותה למסע בדמיון ושימוש בו זמנית בחוויה רב חושית, שתהווה העוגן, כך שברגע שהציר ניגמר את כבר יודעת איך להעלות את האוקסיטוצין . החוויה תהיה רב מימדית ותשתמש בראיה, מישוש, שמיעה, זמן ומקום, חוש טעם וריח ואפילו התפיסה העצמית. לאחר שתצרי לעצמך את הסביבה האוקסיטוצינית הייחודית שלך תוכלי להתנסות בזה בבית, ולאט לאט לתרגל בדמיון מודרך מסע בו גופך מתמלא כולו, מלמעלה למטה דרך כל האיברים, באור לבן אופטימי ומציף של התחלה חדשה ואמונה בגופך ובתהליך הטבעי והבריא שהוא עובר, בלידה. החוויה הזו תעלה את רמת האוקסיטוצין. ככל שתתרגלי את החוויה בבית, וכך תאמני את המח לייצר אוקסיטוצין ותוכלי להשתמש בה גם במהלך הלידה בין הצירים להקל על הכאב.

2. תרגילים בשיטת “אמית לידה” המחקים את הצירים וגורמים לזירוז לידה.

שיטת ‘אמית לידה’, מבוססת על טכניקה בת חמישה שלבים, המדמה את הפעולה של הציר. ביצוע התרגילים, מדמה את הצירים ומעודד את הגוף לייצר צירים אמיתיים. נשים רבות דיווחו כי התרגול הזה, גרם להתקדמות מאוד מהירה של הלידה עד מצב שהתינוק יצא לאוויר העולם לאחר מס’ שעות. אף שהרופאים המליצו לבצע זירוז והתחלה של לידה, יישום התרגילים גרם להתחלת לידה פעילה תוך מס’ שעות.

3. פעילות גופנית מתונה וממושכת.

ספורט בהריון

לפעילות הגופנית מס’ תועלות שיכולות לעזור לך לזרז את הלידה ולצירים להופיע. ראשית, היא גורמת להמרצת הדם, מה שמאפשר להורמונים תנועה מהירה יותר והגעה לכל חלקי הגוף. בנוסף, היא מרגיעה משחררת את המחשבות (תשומת הלב של המח עוברת לגוף) ומייצרת תנועתיות בסיבי המפרק שמחבר את האגן לעמוד השדרה. זה המפרק שנפתח בלידה בזכות פעולת ההורמונים, והפעילות הגופנית יכולה להאיץ את התהליך. בנוסף פעילות גופנית יכולה לסייע בשיפור והאצת פעילות המעיים, בעיקר לקראת סוף ההריון כשהם קצת דחוסות ועייפות. חשוב להקפיד שהפעילות תהיה מתונה, כי פעילות מאומצת מדי תעייף אותך ולאו דווקא תסייע לקדם את הלידה ואת צריכה לשמור את הכוחות שלך ללידה עצמה.

4. עיסויי פטמות, המעודדים את ייצור האוקסיטוצין.

עיסוי הפטמות הוא אחד הכלים היותר משמעותיים להגברת אוקסיטוצין. מכיון שהורמון האוקסיטוצין הוא גם זה האחראי על ההנקה וגם על הצירים, עיסוי אינטנסיבי של הפטמות במשך כ-10-20 דקות יכול לסייע בהגברת הצירים הטובים וכך לזרז את הלידה. הפטמות הן איבר אירוגני השני אצל האישה ולכן על ידי גירוי שלו אפשר להעלות אוקסיטוצין.

5. קיום יחסי מין בסוף ההריון

זוגות רבים חוששים לקיים יחסים בסוף ההריון ובסמוך לתאריך המשוער, אך אם אין סיכון רפואי (הריון בסיכון וכד’) ועוד לא ירדו המים, לא רק שסקס אינו מסוכן אלא הוא הדבר הטוב ביותר שאת יכולה לעשות לעצמך ולהריון שלך. יחסי מין מייצרים שילוב נפלא של הגברת אוקסיטוצין בזכות האורגזמה, יחד עם הזרע הגברי שמכיל פרוסטגלנדינים שהם חומרים מרככי ריקמה ומסייעים לריכוך צוואר הרחם.  מדובר כמובן על מתוך סינכרון והקשבה, יחסים טובים ומספקים ולא כדי לסמן וי או ‘לעמוד במשימה’ כי אחרת הן יפספסו את יעדן.

לא רק שסקס אינו מסוכן אלא הוא הדבר הטוב ביותר שאת יכולה לעשות לעצמך ולהריון שלך.

כדי להגיע למקסום האפקט כדאי לשים לב:
א. הסביבה. הכינו לכם סביבה שקטה, נטולת רעש ובלאגן, וגם מאוזנת ונעימה מבחינת הטמפרטורה של החדר.
ב. האינטימיות. בשביל שהגוף באמת ישטף באוקסיטוצין, את צריכה להנות. זה אומר קודם כל להרגיש נאהבת, כמהה ומעוררת מינית. לכן על בן הזוג להשקיע בעוררות החשק המיני ולא לעשות סקס מכני. מומלץ שהתשוקה של האישה תקבע את קצב ההתקדמות, תן לה לרצות את השלב הבא לפני שאת קופץ אליו.
ג. אורגזמה. באורגזמה נשית ישנו כיווץ שיחרור כיווץ שיחרור של שריר הרחם, הפעולה הזאת מעירה את הרחם והוא פעיל. לעיתים כשהגוף ממש בשל ללידה זה יכול לקדם את התחלת הצירים. ( אל דאגה, אם הגוף לא מוכן, זה לא יגרום ללידה).
ד. תנוחה. מכיון שכאמור נוזל הזרע מכיל פרוסטגלנדינים  שמסייעים ליצירת התכווצויות שפועלות לריכוך צוואר הרחם, כדאי לנסות תנוחה שבה שהזרע יפלט במקום העמוק והקרוב ביותר לצוואר הרחם. ( למשל כשהאישה על 6) או כפיות .

* לאחר ירידת מים אין לקיים יחסי מין. וככלל בכל מצב של ספק יש להתייעץ ברופא.

עוד על סקס בהריון >>

 

6. מקלחת או אמבטיה

המגע של המים, יחד עם קולות הפכפוך, מסייעים להרפיה. הסביבה האינטימית (אפשר לשלב מוסיקה ולהחשיך קצת את האמבטיה) משדרת למח אותות של נעימות שמעלה את רמת האוקסיטוצין.

7. רגיעה, הרפיה ושחרור המח מהמטלות הרובצות עליו.

כדי לסגור את פרק האוקסיטוצין בגורמים המזרזים, ניגע באחרון ואולי הכי חשוב שבהם – המח שלך. כל הנקודות שנגענו בהם עד כה היו בין היתר להשפיע על המח להפריש עוד אוקסיטוצין. אבל גורם נוסף שיכול להשפיע הם המחשבות הטורדניות. כשאת טרודה, לחוצה, מפוחדת וחרדה אם בגלל הלידה הקרבה או מסיבות אחרות הגוף שלך נמצא במצב ‘אנדרנליני’ ולא מאפשר ללידה להתחיל למרות שהעובר מוכן לצאת לאויר העולם. אם יש לך מטלות וחובות שטרם סיימת למלא, יתכן וזה יטריד אותך ויעכב את הלידה. לכן הפתרון הוא לסיים מה שאפשר ולשחרר.

כשאת טרודה, לחוצה, מפוחדת וחרדה אם בגלל הלידה הקרבה או מסיבות אחרות הגוף שלך נמצא במצב ‘אנדרנליני’ ולא מאפשר ללידה להתחיל

זה אמנם נשמע קל אבל לפעמים קצת מאתגר. לשים הכל מאחורייך לשחרר את הפחד, והחרדות. ולהתכוונן ללידה. לפלא העצום הזה והמתנה הענקית שאת זוכה לה. תשתמשי בכל הטיפים שהזכרנו עד כה כדי למצוא את השלווה. כשאישה יודעת שהיא סיימה את מה שרצתה להספיק עד הלידה, גופה מסוגל להיפתח לקראת התהליך החדש.

רפואה משלימה

א. ההומאופתיה הקלאסית משמשת בסביבת הלידה ויכולה לסייע בהתאם לאבחנה של מצב האישה, ושל ופרמטרים המעכבים את הלידה. ישנן מס’ רמדיס (remedies, סוג של תרופות הומאופתיות ללא מרשם) רלבנטיות לסיטואציה הזו ויש להיוועץ באיש מקצוע לקבלת אבחון והתוויה מדויקת כדי שהשימוש יהיה מועיל ובטוח.
בין היתר הרמדיס הבאים יכולים לסייע בהתאם למצב –

Pulsatilla – לסיוע במצב של צירים קצרים חלשים או שפסקו עם נטייה לבכי וסערת רגשות. סימפטומים שמתחילים ומשתנים בפתאומיות (הצירים יעברו צד, שינויים מהירים מרכה ועדינה – לכועסת ומתפרצת).הרבה פחדים שצפים, היולדת חסרת החלטיות וזקוקה לתשומת לב רבה (סימפטיה, ניחומים ותשומת לב).  * מסייע להתהפכות העובר – מתן לאחר שבוע 33. * מסייע בהוצאת השלייה.

Caulophyllum
– לזירוז תהליכים שמתעכבים בלידה. לחיזוק צירים ולהגברת יעילותם – להוצאת העובר, או להוצאת השלייה. צירים חדים, מכווצים Crampy, במפשעה או ברגליים או צירים חלשים במצב של תשישות בלידה. יכול לסייע במצב של קושי לרוקן את שלפוחית השתן.

Gelsemium – לצירים חלשים (כאשר הקודמת לא עובדת), נקרא גם “רסקיו הומאופתי”. מסייע לטיפול בחרדה ופחד בזמן הלידה, המלווה בהיסטריה והתרגשות עד כדי שיתוק ואפיסת כוחות המלווה בתחושת כבדות, חולשה בגוף, רעד וצמרמורות. יותר מתאים לשימוש בלידה ארוכה, במקרה בו הצוואר נותר נוקשה והרחם לא מתכווץ.

 

ב. ישנם צמחי מרפא מגוונים היכולים לעזור בזירוז לידה. ישנם מקורות מסורתיים וישנם רפואיים. גם בתחום זה כדאי להיוועץ עם אנשי מקצוע היכולים לסייע בהמלצות מדויקות.
בין היתר מוכר השימוש בריבת אתרוגים וחתיכת מצה שמורה. לחילופין, עלי פטל, קוהוש כחול. ופורמולות שונות.

 

ג. טיפולים משלימים. ישנן נקודות לחיצה ומערכי טיפול שלמים המסייעים לזירוז הלידה ולהקלה. הרפלקסולוגיה כוללת עיסוי ולחיצות בנקודות בכפות הרגליים המגרות את הפעילות ההורמונלית. לדוג’ לחיצה על בלוטת ההיפופיזה הנימצאת במרכז הבוהן. איזור הקרסול שמייצג את הרחם והשחלות, עבודה על המרידיאנים והחזה, אשר מעורר את הגוף להתחיל בלידה. כנ”ל לגבי שיאצו, ונקודות לחיצה באיזור הסקרואיליאק ג’וינט (החיבור בין האגן לעמוד השדרה) או בשקעים שבין הכתף והצואר, המאפשרים להוריד אנרגיה כלפי מטה. בנוסף ישנם תחומי טיפול אחרים שיכולים לסייע אך חשוב לבחור איש מקצוע מיומן ומדוייק.

פעולות נוספות שיכולות לסייע לזירוז הלידה

9. פעילות מעיים. עידוד התכווצויות מעיים ועשיית צרכים לזרוז התקדמות התינוק באגן והפעלת לחץ על צוואר הרחם.

מיילדות מגדירות חוקן כ”חצי זירוז” וכך כל מצב של פעילות מעיים אינטנסיבית. ישנן נשים שמתחילות לשלשל באופן טבעי וזה אחד הסימנים ללידה קרבה. ניתן לגרום למצב זה במס’ אופנים בין היתר ע”י שתית שמן קיק, ישנן ערכות של חוקן ביתי, שניתן לעשות לבד בבית וכן ישנם תכשירים המותרים לשימוש בהריון שניתן לרכוש בחנויות טבע. כל אשה מכירה בד”כ את גופה ומה משפיע עליה חשוב להקפיד על שתיית השמן במינון מבוקר. (אפשר גם לעשות פפופקורן בשמן קיק, זה פחות מגעיל(:) הכרחי לשתות לרוויה לפני התחלת השימוש כיוון ששיטה זאת עשויה לגרום לך בחילות ושלשולים ואף לגרום לך להתייבשות. למינון המומלץ יש להתייעץ עם אנשי מקצוע כגון רופא נשים, דולה או מיילדת.

10. דברי עם התינוק שלך

לפעמים את שוכחת שיש עוד שותף פעיל בלידה הזו – וזה התינוק כמובן. לפעמים העיכוב נובע דווקא מהתינוק שלא רוצה להיוולד, דברי איתו תברכי את בואו, תגידי לו שהגיע הזמן ושהוא מוזמן, לתזמן איתך יחד את התהליך המופלא. מניסיון, הם שומעים ומקשיבים כבר מהבטן.

 

סוף דבר: לפני שרצים לזרז לידה כדאי לזכור שכל דבר מגיע בעיתו , ולידה היא תהליך מופלא שיש לו את המקצב הפנימי המיוחד שלו. ולפעמים צריך עוד קצת סבלנות ונינוחות וזה יקרה.  מזמינה אותך לקרוא פה עוד קצת על למה כדאי לחכות ולא ללחוץ כשלא צריך. לחצי כאן למאמר

במקרה של זרוז רפואי או תרופתי, חשוב להבין שלכל התערבות במהלך הטבעי יכולות להיות השלכות.

והכי חשוב תמיד להתיעץ עם רופא או איש מקצוע מוסמך ולבחור את הבחירה הנכונה.

“עוד לא נולד התינוק שלא נולד בסוף”.

שתהיה לידה קלה בזמנה.

זירוז לידה labor induction

שלא תפספסי עוד מאמרים
הרשמי לרשימת התפוצה

שלא תפספסי עוד מאמרים
הרשמי לרשימת התפוצה

הי, אל תפספסי את כל הכיף!

הצטרפי לרשימת התפוצה ותקבלי את הניוזלטר שלי על הריון ולידה עם מלא טיפים והטבות. מבטיחה לא לחפור סתם. 

אמית לידה ניוזלטר